Tuesday, 8 November 2016

SASTERA ETNIK DALAM PEMERKASAAN

10th October, 2016

SASTERA ETNIK bukan milik Persatuan Penulis Momogun Malaysia (Momogunsia), juga bukan milik siapa kalangan penulis kreatif, tetapi ia milik negara dan milik setiap bangsa dan bangsa di dunia yang mencintai bahasanya.

Namun pemilikan itu harus dibayar dengan usaha untuk mendedahkan kepada masyarakat lain, kepada masyarakat dan bangsa Malaysia, kita bukan sahaja memiliki pelbagai budaya, agama dan bahasa, malah negara menjadikan ia satu instrumen penyatuan rakyat. Ia mungkin tak bersifat sejagat di beberapa negara yang taksub kepada agama dan bahasanya, tetapi di Malaysia kerana sistem demokrasi negara ini yang menyamaratakan peluang dan kebebasan untuk mencapai pelbagai kemajuan, maka kumpulan minorti juga diiktiraf dan menjadi pengukuhan jati diri negara.

Mungkin Momogunsia dilihat bersifat mewakili satu kaum terbesar di Negeri di Bawah Bayu, iaitu KadazanDusunMurut, tetapi realitinya tidak begitu, ia mewakili semua kaum yang terpencar pada salahsilah keluarga ahlinya. Semisalnya, saya adalah Bajau jika mengikut salur galur dari bapa, tetapi nenek saya Dusun Tambunan dan dengan adanya setitik ‘darah’ Dusun maka saya diterima oleh Momogunsia menjadi ahli, sekaligus Ketua Penerangan Momogunsia.

Di manakah anda mendapati toleransi begini di negeri lain? Sebab itu Sabah (dan Sarawak) menjadi model kepada integrasi dan perpaduan kaum kerana kami menghormati semua orang, termasuk kaum dominan negara iaitu Melayu, Cina dan India. Kami menjadi sahabat bangsa ini tanpa prejudis dan amat berasa malu jika mengungkit-ungkit asal usul seseorang tanpa sebab tertentu.

Walaupun pengaruh sentimen politik kepartian terutama dari Semenanjung semakin memomokkan integrasi dan perpaduan ini dengan memaki hamun, mencarut, menyumpah seranah sesama bangsanya, tetapi di Sabah, kami tak mahu meniru sikap ‘anti-kebangsaan’ begini, walaupun kita khuatir pada masa akan datang generasi muda rakyat Sabah akan lebih ekstremis terhadap pendukung aliran yang menjurus rasisme yang datang dari luar.

Dan dalam sastera, kami bukan sahaja mendukung dan menukangi adat budaya itu secara kreatif, tetapi menokok tambah budaya itu menjadi satu unsur pendidikan kepada masyarakat dan Momogunsia, sejak dua atau tiga tahun lalu berikan kedudukan istimewa kepada sastera etnik selepas bertahun ia tak punya nama khusus hinggalah dijenamakan oleh Momogunsia.

Dikenali juga sebagai kearifan tempatan, dan karya ini sebenarnya sudah ada sejak tahun 1960-an lagi, seingat saya Penerima SEA Awards pertama dari Sabah, Datuk Haji Ismail Abbas (Allahyarham) atau Amil jaya amat aktif dalam karya sastera etnik, begitu, novelis dan tokoh sasterawan Azmah Nordin, yang pernah menang anugerah Hadiah Sastera Perdana Malaysia 1988/89 menerusi cerpen ‘Singkowoton’, begitu penulis mapan Siti Rahmah G Ibrahim hasilkan karya mewakili etnik Bajau, Yatim Ahmad juga giat dalam penghasilan karya etnik, penulis aliran seram, Noorfadzliah Omar dan tokoh penulis Ruhaini Matdarin, Hasyuda Abadi, Dayangku Mastura, Faridah Abd Hamid, Ayang Nesa, penerima SEA Award Jasni Matlani, Noor Aisah Maidin, Jakaria Dasan, Sasjira dan ramai lagi yang mewarisi generasi awal sasterawan seperti K Bali,

Manakala penulis Momogunsia sendiri begitu ramai hasilkan karya etnik diketuai oleh tokoh wartawan dan sasterawan Emin Madi, tokoh penulis Kathrina Tati, Raymond Majumah, Mondu Godon, Juilis Mokujal, Ramlee Jalimin Jainin, Angela Engkuan, Witzer Gunik, Jamail Masador, Sofia Clara, Haini Karno, Rozeline Vitalis, Martina Obod dan ramai lagi dengan Dr Rosliah Kitingan, Linah Bagu adalah antara ahli akademik dan ilmiah sastera etnik (KDM) selain Prof Madya Ramzah Dambul, manakala Presiden Momogunsia Drs Henry Bating dan saya menjadi perantaraan media cetak dengan persatuan untuk mempromosikan kegiatan persatuan.

Sejak dua tahun lalu Drs Henry banyak membawa gerakan sastera etnik menerusi pelbagai kegiatan seperti hadiri seminar etnik antarabangsa di Indonesia dan Filipina, bengkel sastera dan Hadiah Cerpen Momgunsia-New Sabah Times.

New Sabah Times sejak tahun 2010 menjadi antara faktor menguatkan sastera etnik menerusi penganjuran sayembara cerpen etnik yang termaterai bersama Ketua Editor Bahasa Melayunya Mohd Amin Haji Muin.
Dan sekarang, walaupun masih menikmati usia mudanya, Momogunsia terus bangun dengan penganjuran Seminar Penuis Etnik Serantau BIMP-EAGA 2016 (SPES-16) di Sekolah Menengah (SMK) Matunggong pada 22 Okt depan. Ia pasti menjadi tanda aras untuk sastera etnik berkembang maju.

Dengan pelbagai program yang dilaksanakan sebelum ini sebagai asas mengadakan pertemuan serantau, pertemuan SPES-2016 dalam wilayah BIMP-EAGA di SMK Matunggong dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) cawangan Sabah, telah dipersiapkan dengan pelbagai acara.
Antara acara ialah Bicara Buku ‘Momogun Rungus Pribumi Sabah’ oleh PS Juilis Mokujal (Momogunsia), Bicara Buku ‘Kumpulan Cerpen Pangkot’ (Jasni Matlani), Resensi Antologi Cerpen Pugai Balabak – Prof Madya Dr Rem Dambul (Puterajaya), Kearifan Tempatan Dalam Talaala Kadazandusun dan Cadangan Cara Mewariskannya (Dr Rosliah Kiting, UPSI, Tg Malim, Perak).

Puisi Warisan Masyarakat Kadazan Dusun (Hiis Tinungkusan Tinaru Kadazan Dusun) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran – oleh Linah Nurlina Bagu dari IPG Kent, Tuaran; Kekerabatan Bahasa Dusun di Brunei dan Sabah – Dr Yabit Alas, Universiti Brunei Darussalam (UBD); Balabac/Molbog Community in the District of Bataraza, Southern Part of Palawan Province, Philippine – Prof. Dr Aldrin Lee, University of The Philippines (UP) Diliman, Quezon City;Tradisi, Budaya dan Kehidupan Masyarakat Dayak Dalam Arus Modernisasi di Kalimantan, Indonesia – Dr Kusni Sulang, Lembaga Kebudayaan Kalimantan Tengah.

Entelah (Teka-Teki) Masyarakat Iban: Bentuk dan Keistimewaannya – Dr Patricia Anak Ganing, UPSI, Tg. Malim, Perak; Rungus dan Gong – Dr Ronald Batahong, IPG Keningau.
Menyerikan pertemuan ialah pelancaran Buku Rungus Peribumi Momogun Sabah, Karya Raymond Majumah; Antologi Cerpen Pangkot (Karya Raymond Majumah); Antologi Cerpen Pugai Balabak (Karya 20 Penulis Momogunsia) dan Anugerah Terindah: Sayang Kinabalu (Angela Engkuan).

Pada acara penutupan diadakan Malam Semarak Puisi Etnik antara acara pementasan teater – Arahan Maskuji Maturon dan Ramli A.R; persembahan kesenian Momogun – Pelajar SMK Matunggong, persembahan puisi Etnik Rungus – Warga Veteran Daerah Matunggong, persembahan Hiis Tinungkusan Tinaru Dusun (Pelajar IPG Kent, Tuaran), persembahan Hiis Kadazandusun (Momogunsia), deklamasi puisi Penggiat Pelbagai Badan Bahasa, Sastera & Kesenian, Persembahan Kesenian masyarakat Iban, Sarawak; Nyanyian Etnik Kreatif – Kumpulan Charles Osingko dan Lagu Puisi Rabilin Nordin.

Peserta juga akan dibawa melawat Muzium Rungus & Galeri Penulisan Raymond Majumah dan Walai Tobilung. Seminar ini dijangka dirasmikan oleh Menteri Tenaga, Teknologi dan Air, Datuk Seri Maximus Ongkili.

Ketika sastera etnik terus berkembang, Dr Ramzah atau dikenali Dr Rem, berkata Sastera etnik memiliki keunikan tersendiri kerana ia dihasilkan oleh kumpulan penulis yang berasal dari sosiobudaya bukan alir arus perdana. Justeru hasil karya mereka secara natural dijangka membawa nafas dan rona sastera yang berlainan,” Dr Rem berkata, secara mudah hasil karya pengarang sastera etnik dianggap satu platform yang berikan suara alternatif kepada komuniti terpinggir menerusi media kesusasteraan.
Dalam hubungan ini, Dr Rem berkata walaupun konsep sastera etnik masih agak asing di Negara ini kerana berbeza dengan konsep ‘sastera rakyat’ iaitu merujuk kesusasteraan pelbagai bentuk yang diwarisi daripada tradisi lisan suatu komuniti.

“Karya sastera etnik lebih merujuk karya dihasilkan oleh kumpulan marginal dalam masyarakat setempat. Karya berkenaan boleh sahaja berbentuk kontemporari yang ditulis bukan oleh mereka yang bukan beretnik Melayu, Cina dan India yang dianggap sebagai mewakili kaum arus perdana,”
Dr Rem berkata, dalam korpus sastera arus perdana, penulis Sabah sebenarnya menggunakan unsur geografi hanya ditonjolkan sebagai pewarnaan latar cerita. Menerusi himpunan kolekstif, hal ini dapat menjelmakan satu citra kearufan khusus yang boleh diangkat sebagai sumber pengetahuan.

Sementara itu kita mengucapkan tahniah kepada Sofie Clara kerana menang HCM-NST bagi September. Hadiah disampaikan oleh Pengarah Perpustakaan Negeri Sabah Wong Vui Yin di bilik mesyuarat PNS dekat sini, minggu lalu.

Sumber- Sabah Times

No comments:

Post a Comment